اعتماد به نفس
 
به پایگاه فرهنگی ورزشی و اطلاع رسانی ورزش جودو خوش آمدید
ورزش جلوه گاه اتحاد و همگرایی ملی
 
 
پنج شنبه 21 مهر 1392برچسب:, :: 11:10 ::  نويسنده : Mohammadreza and Rahim Yousefi

در قرآن کریم وروایات اهل بیت تأکید زیادی بر احترام به خویشتن و عزیز شمردن آن شده است، تا جایی که عزت نفس، مایه کرامت وبزرگی شمرده شده و خود کم بینی، مایه هلاکت وسقوط انسان معرفی شده است.

پس از توضیح اجمالی پیرامون اعتماد به نفس، به بررسی راه های نیل به آن می پردازیم و ویژگی هایی را که اعتماد به نفس به ارمغان می آورد بر می شماریم :

استقلال عمل : افراد برخوردار از اعتماد به نفس، در اعمال خویش مستقل عمل می کنند و از هزگونه وابستگی به دیگران دوری می جویند، آنها در انجام اعمال فردی و اجتماعی به توانایی های خویش تکیه می کنند و با توجه به استعدادهای خود، وارد میدان می گردند. این بدان معنی نیست که فرد از مشاوره ومشارکت با دیگران سرباز می زند، بلکه در کنا هم فکری و مشارکت، استقلال خویش را حفظ کرده و زیر چتر دیگران زندگی نمی کند.

مسئولیت پذیری : فرد دارای اعتماد به نفس، مسئولیت خود را با اطمینان کامل می پذیرد و از هزگونه ضعف وسستی دوری می جوید، او همچنان که سعی در ارائه نقش مثبتی دارد، تکالیف فردی، خانوادگی واجتماعی خود را به نحو مطلوب انجام می دهد.

پیشرفت گرا : انسان مثبت گرا و دارای اعتماد به نفس، درصدد پیشرفت وافزایش قابلیت ها وتوانایی های خویش است و برای رسیرن به جایگاه برتر، تلاش و کوشش می کند.

جدّیت و سخت کوشی : این امتیاز سبب ایجاد روحیه ی تلاش پیگیری ومقاومت در انسان می شود و فرد را از بی ارادگی وسست عنصری نجات می دهد.

پذیرش ناکامی ها : آگاهی از محدودیت ها و واقعیت های موجود می تواند تصویری واقع بینانه به انسان ارائه نماید، اگرچه با شناخت توانایی ها می توان در کسب موفقیت ردز افزون گام برداشت، اما قبول شکست و ناکامی به عنوان یک واقعیت در زندگی به کسب تجربه برای نیل به پیروزی کمک می کند.

مؤثّر بودن : توانایی تأثیرگذاری بر دیگران، معجزه ی اعتماد به نفس است. فرد دارای اعتماد به نفس، چون برای خود حرمت و عزّت قائل است، از قلّه ی توانایی های خویش بالا رفته و با بروز استعداد های عالی، دیگران را تحت تأثیر و زیر نفوذ خویش قرار می دهد.

 

روش های تقویت اعتماد به نفس :

به طور خلاصه، عوامل تأثیر گذار در رشد اعتماد به نفس موارد زیر است :

·         ارتباط با خدا : مهم ترین روش درکسب اعتماد به نفس، ارتباط با خداوند است، اتکال به خداوند باعث بی نیازی و استقلال در شخصیت و عزت نفس می گردد. در واقع انسان در اعتماد به خدا از هر چیزی که رنگ تعلق و وابستگی به غیر خداوند داشته باشد، آزاد می گردد.

·         شناخت بهتر خویش : شناخت استعداد ها وقابلیت های خویش و درک ارزش های انسانی، در کسب اعتماد به نفس مفید است و انسان را از یأس وناامیدی رهانیده و به فردی متکی به خویش و متعهد به خود تبدیل می نماید.

·         تکیه بر توانایی های خود : برای کارهای خود، ارزش قائل شود، در کارهایی که انجام می دهد تمرکز داشته باشد، بر توانایی های خود اصرار بورزد و تا می تواند با محدودیت های اجتناب ناپذیر زندگی کنار بیاید.

·         خطر پذیری : با استفاده ی مطلوب از تجربیات جدید و نهراسیدن از شکست، روحیه ی باورپذیری را در خود باور نماید.

·         خود ارزیابی : فرد یاد بگیرد که این ارزیابی را به تنهایی انجام دهد و برای جلوگیری از ناراحتی خود به نقطه نظرهای دیگران توجه نکند، روی احساسات خود تمرکز نماید، این کارها باعث تقویت احساس خود برتری شده و اختیار فرد به دست دیگران نمی افتد.

·         ارزیابی مثبت از خود : نسبت به خود مهربان باشد، و شخصیت خویش را با دید مثبت ارزیابی نماید، خود را با صفات خوب تفسیر کنید و به لیاقت و شایستگی خویش شک نورزد

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اطلاعات جودو و آدرس elyasjudo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 87
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 87
بازدید ماه : 464
بازدید کل : 31940
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1